Današnji poslovni svijet je svijet neprestanih promjena. Restrukturiranje uz predstečajni postupak je jedan od najčešćih pristupa koje poduzeća primjenjuju kako bi odgovorila na takvu realnost.
Koji je cilj predstečajnog postupka?
Cilj predstečajnog postupka je spasiti dužnika da ne bi došlo do pokretanja stečajnog postupka. Do predstečajnog postupka je došlo jer je dužnik trenutno nesposoban za plaćanje, u poteškoćama je i njegovi su računi blokirani.
Zato da se spriječi njegova prezaduženost, predlažu se mjere za ozdravljenje dužnika, odnosno plan restrukturiranja kojim se nastoji produžiti vrijeme za otplatu dugova ili da se dio dugova otpiše i tako izbjegne mogućnost otvaranja stečajnog postupka.
Stečajni zakon
Novi Stečajni zakon ima za cilj smanjiti broj stečajnih postupaka u kojem de facto brišu odnosno likvidiraju društva. Ovaj zakon u svom institutu predstečajnog plana i plana restrukturiranja želi omogućiti poduzetniku nastavak poslovanja. Isto tako i njegovo učinkovitije operativno i financijsko poslovanje nakon procesa.
Restrukturiranje u predstečajnim postupcima započinje tako da društvo koje ima problema sa likvidnošću dobrovoljno odlazi u predstečajni postupak. Razlog tomu je kako bi pristupilo operativnom i financijskom restrukturiranju koje je predloženo Stečajnim zakonom (NN 71/15, 104/17, 36/22, 27/24) člankom 27. i to u prijedlogu plana restrukturiranja.
Prije izrade plana restrukturiranja, bitno je napomenuti kako društvo koje ulazi u predstečajni postupak, mora ispunjavati predstečajni razlog, a to je:
- prijeteća nesposobnost za plaćanje (predlagatelj mora učiniti vjerojatnim da dužnik svoje postojeće obveze neće moći ispuniti po dospijeću). Nesposobnost za plaćanje smatrat će se u sljedećim slučajevima prema Stečajnom zakonu:
- dužnik u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje koji vodi FINA-a ima jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje koje je trebalo, na temelju valjanih osnova za plaćanje, bez daljneg pristanka dužnika naplatiti s bilo kojeg od njegovih računadužnik duže od 30 dana kasni s isplatom plaće radnicima
- dužnik u roku od 30 dana ne uplati doprinose i poreze za plaće radnicima
Postojanje gore navedenih okolnosti dokazuje se potvrdom od FINA-e, odnosno obračunom neisplaćenih plaća.
Kada se predstečajni postupak ne može provesti
Predstečajni postupak ne može se provesti nad:
– Republikom Hrvatskom i fondovima koji se financiraju iz proračuna Republike Hrvatske,
– Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje,
– Hrvatskim zavodom za mirovinsko osiguranje,
– nad jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave
– nad financijskom institucijom, kreditnom unijom, investicijskim društvom i društvom za upravljanje investicijskim fondovima, kreditnom institucijom, leasing društvom, društvom za osiguranje i reosiguranje, institucijom za platni promet i institucijom za elektronički novac.
Nad određenim pravnim osobama predstečajni postupak može se provesti samo uz ispunjenje određenih pretpostavki, primjerice kada je u pitanju pravna osoba čija je glavna djelatnost proizvodnja oružja i vojne opreme odnosno pružanje usluga Oružanim snagama Republike Hrvatske za potrebe obrane i sigurnosti predstečajni postupak može se otvoriti samo uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove obrane.
Prethodni postupak
Važno je znati kako prethodni stečajni postupak služi utvrđivanju pretpostavki za otvaranje stečajnog postupka, a može trajati najviše šezdeset dana od dana podnošenja prijedloga za otvaranje. Prethodni postupak pokreće sud na temelju prijedloga za otvaranje stečajnog postupka i to rješenjem o pokretanju prethodnog stečajnog postupka, a protiv kojeg nije dopuštena posebna žalba.
Osobe koje su na temelju zakona ovlaštene zastupati dužnika dužne su stečajnim tijelima, bez odgode i na njihov zahtjev, pružiti sve potrebne podatke i obavijesti, a na poseban zahtjev i pisano izvješće o financijsko-gospodarskom stanju dužnika.
Trgovački Sud će donošenjem rješenja o pokretanju prethodnog postupka ili naknadnim rješenjem, na zahtjev podnositelja prijedloga ili po službenoj dužnosti, odrediti sve mjere koje smatra svrhovitim i potrebnim kako bi se spriječilo da nastupe kakve promjene koje bi za vjerovnike mogle biti nepovoljne, a može i imenovati privremenog stečajnog upravitelja koji je ovlašten za raspolaganje imovinom dužnika, zabraniti ili uvjetovati raspolaganje imovinom dužnika, zabraniti provedbu ovrhe ili osiguranja te zabraniti isplate s računa dužnika.
Sud će donijeti rješenje o pokretanju stečajnog postupka bez provođenja prethodnog postupka ako dužnik samostalno podnese prijedlog za otvaranje stečajnog postupka, kada se na temelju prijedloga za otvaranje predstečajnog postupka utvrdi postojanje nekog od stečajnih razloga, kada vjerovnik podnese prijedlog za otvaranje stečaja, a dužnik prizna postojanje nekog od stečajnih razloga, ako Financijska agencija podnose prijedlog za otvaranje stečajnog postupka i ako je ranije otvoreni predstečajni postupak završio bezuspješno.
Stečajni postupak
Stečajni postupak pokreće se podnošenjem odgovarajućeg prijedloga za otvaranje stečajnog postupka na odgovarajućem obrascu kojeg je ovlašten podnijeti vjerovnik ili dužnik. Pritom valja znati kako je vjerovnik ovlašten podnijeti prijedlog za otvaranje stečajnog postupka samo u slučaju ako učini vjerojatnim postojanje svoje tražbine te postojanje nekog od stečajnih razloga.
Financijska agencija ima dužnost podnijeti prijedlog za otvaranje stečajnog postupka u slučaju kada određena pravna osoba ima neizvršene osnove za plaćanje u neprekinutom razdoblju od sto i dvadeset dana, u roku od osam dana od nastupa razloga, a zakonski zastupnik dužnika, član upravnog odbora dioničkog društva, likvidator, član nadzornog odbora dužnika, bez odgode, a najkasnije dvadeset i jedan dan od dana nastanka stečajnog razloga jer će u protivnom odgovarati vjerovnicima za nastalu štetu.
Podnositelj prijedloga za otvaranje stečajnog postupka dužan je uplatiti na ime predujma iznos od tisuću kuna u fond za namirenje troškova stečajnog postupka, a naknadno prema pozivu suda uplaćuje se i dodatni iznos koji ne može biti veći od dvadeset tisuća kuna. Stečajni postupak provodi se s prvenstvenim ciljem skupnog namirenja vjerovnika stečajnog dužnika, unovčenja njegove imovine, te podjele prikupljenih sredstava vjerovnicima u stečajnom postupku.
Predstečajni postupak uz plan restrukturiranja društva

Ukoliko se društvo odluči na predstečajni postupak i njegovo otvaranje potrebno je podnijeti nadležnom sudu prijedlog za otvaranje predstečajnog postupka. To se obavlja na propisanom obrascu koji čini informacije za identifikaciju dužnika, popis imovine i obveza dužnika te plan restrukturiranja.
Plan restrukturiranja
Društvo koje ima problema sa likvidnošću, a koje se javilo našim konzultantima, može očekivati izradu cjelovitog prijedloga plana restrukturiranja u kojem su navedeni sljedeći potrebni podaci:
- podatke o identitetu dužnika
- podatke o identitetu povjerenika, ako se prijedlog plana restrukturiranja podnosi nakon otvaranja predstečajnog postupka
- podatke o imovini i vrijednosti imovine dužnika u trenutku podnošenja plana restrukturiranja
- opis ekonomske situacije dužnika i položaja radnika te opis razloga i razmjer poteškoća dužnika
- činjenice i okolnosti iz kojih proizlazi postojanje prijeteće nesposobnosti za plaćanje
- izračun manjka likvidnih sredstava na dan priloženih financijskih izvještaja
- mjere financijskog restrukturiranja, uz vremensku naznaku njihova trajanja, i izračun njihovih učinaka na manjak likvidnih sredstava,
- mjere operativnog restrukturiranja, uz vremensku naznaku njihova trajanja, i izračun njihova učinaka na poslovanje, uz posebnu naznaku mogućih općih posljedica u pogledu zapošljavanja, kao što su moguća otpuštanja, rad na krače vrijeme i slično
- plan poslovanja za razdoblje do kraja tekuće i za dvije sljedeće kalendarske godine uz detaljno obrazloženje razloga za utvrđivanje svake pozicije plana
- planiranu bilancu za zadnji dan razdoblja za koje je sastavljen plan poslovanja
- analizu svih tražbina prema visini i vrsti (tražbine radnika, prijašnjih radnika, izlučna prava, razlučna prava, tražbine za koje se vodi postupak, neosigurane tražbine i druge tražbine)
- ponudu vjerovnicima razvrstanim u skupine odgovarajućom primjenom pravila o razvrstavanju sudionika u stečajnom planu koja sadržava načine, rokove i uvjete namirenja tražbina
- najavu zaduženja u novcu privremenog novog financiranja, ako je dužnik takvu mjeru restrukturiranja predvidio
- planirani iznos troškova restrukturiranja
- naznaku kategorija tražbina na koje plan restrukturiranja sukladno zakonu ne utječe
- način obavještavanja radnika i način obavljanja savjetovanja s njima
- obrazloženje u kojem se razjašnjava zašto plan restrukturiranja ima razumne izglede za sprečavanje nesposobnosti dužnika za plaćanje i osiguravanje održivosti poslovanja, uključujući potrebne pretpostavke za uspjeh plana.
Predstečajna nagodba postupak – Ročište za glasovanje o prijedlogu planu restrukturiranja
Ročište za glasovanje o prijedlogu restrukturiranja mora se održati najkasnije trideset dana od dana pravomoćnosti rješenja o utvrđenim i osporenim tražbinama, a poziv za ročište za glasovanje objavit će se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.
Na ročištu za glasovanje o prijedlogu restrukturiranja dužnik izlaže prijedlog plana restrukturiranja, a nakon izlaganja dužnika o prijedlogu plana restrukturiranja očitovati će se povjerenik. O dužnikovim prijedlozima otvara se rasprava u kojoj imaju pravo sudjelovati vjerovnici, dužnik i povjerenik, a o prijedlozima vjerovnika iznesenim na ročištu u vezi s izmjenama predloženoga plana restrukturiranja očitovati će se dužnik.
Potvrda predstečajnog nagodbe
U slučaju da vjerovnici prihvate plan restrukturiranja, sud će rješenjem utvrditi prihvaćanje plana restrukturiranja i potvrditi predstečajnu nagodbu, osim u slučaju ako:
– netko od vjerovnika učini vjerojatnim da bi se planom restrukturiranja umanjila prava ispod razine koju bi razumno bilo za očekivati u slučaju neprovedbe restrukturiranja poslovanja dužnika,
– u slučaju ako iz plana restrukturiranja ne proizlazi vjerojatnost da će njegova provedba omogućiti sposobnost za plaćanje dužniku u razdoblju do kraja tekuće i u dvije sljedeće kalendarske godine,
– u slučaju da planom restrukturiranja nije određeno namirenje iznosa koji bi dobili vjerovnici da njihova tražbina nije osporena,
– u slučaju da je planom restrukturiranja predloženo pretvaranje tražbine jednog ili više vjerovnika u temeljni kapital dužnika, a članovi dužnika nisu u skladu sa Zakonom o trgovačkim društvima donijeli odluku kojom se to dopušta.
Predstečajna nagodba postupak – Učinci potvrđene predstečajne nagodbe
Nakon što je donesena predstečajna nagodba postupak koji se u povodu donošenja iste vodio je dovršen te donesena predstečajna nagodba ima pravni učinak prema vjerovnicima koji su sudjelovali u postupku, kao i prema vjerovnicima koji nisu sudjelovali u postupku, ali i prema vjerovnicima koji su sudjelovali u postupku, a njihove se osporene tražbine naknadno utvrde.
Učinak predstečajnog nagodbe na vjerovnike koji nisu sudjelovali u predstečajnom postupku ogleda se u postupanju Financijske agencije od dana primitka pravomoćnog rješenja kojim se potvrđuje predstečajna nagodba. Važno je znati kako Financijska agencija neće nastaviti s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima po računu dužnika na temelju osnova za plaćanje koje je prestala izvršavati od primitka rješenja o otvaranju predstečajnog postupka, a eventualno zaplijenjena sredstva po tim osnovama za plaćanje osloboditi će i omogućiti dužniku da istima raspolaže.
Zašto restrukturiranje?
Restrukturiranje ekonomski gledano ima daleko učinkovitiji ishod od likvidacije u stečaju, jer trg. društvo opstaje nakon restrukturiranja. Nadalje, nastavlja se s djelatnošću bez tereta insolventnosti i/ili prezaduženosti, zadržavaju se radna mjesta, sačuvana je vrijednost imovine (jer se u stečaju imovina dužnika redovito rasprodaje ispod realne cijene), poslovanjem se stvara prihod za radnike i njihove obitelji, a plaćanjem poreza i drugih davanja omogućuje se funkcioniranje lokalne zajednice i države u cjelini. Također se uočava kako „reorganizacija ima stanoviti funkcionalni prioritet pred stečajem“. Stoga valja promovirati ovaj postupak i učiniti ga jasnijim, primjenjivijim, i jednostavnijim.